جشن گرفتن کارت ورود به آزمون دانشگاه ها دانشگاه

جشن گرفتن: کارت ورود به آزمون دانشگاه ها دانشگاه داوطلبان دریافت آموزشی آموزش داوطلب انتشار

گت بلاگز اخبار اجتماعی ذرات ثانویه، نیمه پنهان آلودگی خودروهای سواری

یک عضو هیئت علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی نسبت به نقش پررنگ سواری‌ها در تولید آلاینده ثانویه هشدار داد و گفت: در تخمین‌های منبع‌شناسی در کشورها

ذرات ثانویه، نیمه پنهان آلودگی خودروهای سواری

ذرات ثانویه، نیمه پنهان آلودگی خودروهای سواری

عبارات مهم : سواری

یک عضو هیئت علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی نسبت به نقش پررنگ سواری ها در تولید آلاینده ثانویه هشدار داد و گفت: در تخمین های منبع شناسی در کشورهای متفاوت در شرایط دمای پایین، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ذرات معلق شهرها از نوع ذرات ثانویه است بنابراین سواری های بنزین سوز را در تولید آلودگی هوا به خاص در فصول سرد سال دست کم نگیریم.

محمدعلی احترام در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ذرات معلق مهمترین آلاینده تعدادی از کلانشهرها به خاص پایتخت کشور عزیزمان ایران است،اظهارکرد: روش های مختلفی جهت منبع شناسی ذرات به عنوان یک راهکار دقیق به منظورسهم بندی منابع آلاینده وجود دارد. یک راه این است که در شرایطی که هوا آلوده است از هوای شهر نمونه گیری و بعد نمونه ذرات موجود در هوا را با روش های شیمیایی تحلیل کنیم تا بتوانیم به منابع تولیدی این ذرات دست یابیم. متاسفانه این روش در کلانشهرهای کشور ما به ندرت انجام شده است است.

ذرات ثانویه، نیمه پنهان آلودگی خودروهای سواری

وی ادامه داد: یک راه دیگر جهت شناسایی سهم منابع، تهیه گزارش های انتشار هست. به این ترتیب که بعد از شناسایی منابع محتمل تولید آلاینده اعم از وسایل نقلیه، نیروگاه ها، منابع خانگی و… و اعمال ضرایب انتشار مربوط به هر منبع در نرم افزارهای محاسباتی با در نظر گرفتن شرایط جوی، سهم هر منبع را در آلاینده های یک شهر مشخص کنیم.

منبع شناسی بر اساس نمونه گیری از هوا روش دقیق تری است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روش منبع شناسی بر اساس نمونه گیری از هوا روش دقیق تری هست، گفت: در این روش با بررسی نمونه هوا، سهم هر یک از منابع در تولید آلاینده ها مشخص می شود. این روش بسیار پرهزینه و در کشور ما به طور محدود انجام شده است است ولی گزارشات مربوط به سهم منابع متفاوت آلاینده که از سوی مسئولان منتشر و اعلام می شود زیاد مربوط به روش محاسباتی و بر اساس گزارش های انتشار است.

یک عضو هیئت علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی نسبت به نقش پررنگ سواری‌ها در تولید آلاینده ثانویه هشدار داد و گفت: در تخمین‌های منبع‌شناسی در کشورها

سواری ها نقش موثری در تولید آلاینده ثانویه دارند

احترام در ادامه با تاکید بر اینکه در روش محاسباتی باید بعضی نکات در نظر گرفته شود، اظهار کرد: یک عنوان مهم در تهیه گزارش انتشار توجه به سهم خودروهای سواری در تولید ذرات معلق هست. بر اساس گزارش های اعلام شده است در بعضی رسانه ها، از مجموع ذرات معلق تولید شده است در تهران، سهم سواری ها سه درصد هست. باید دقت داشته باشیم که این سه درصد، تنها آلاینده اولیه یا ذرات اولیه را گزارش کرده است درحالی که سواری ها نقش موثری در تولید ذرات ثانویه یا آلاینده ثانویه دارند.

آلاینده ثانویه چیست؟

وی تصریح کرد: اگر دستگاه اندازه گیری ذرات، برابر خروجی اگزوز خودروهای سواری گذاشته شود، آلاینده ذرات معلق به خاص در خودروهای انژکتوری بسیار پایین است البته مشاهده معمولی هم نشان می دهد که دود مشهودی از اگزوز خارج نمی شود ولی واقعیت این است که بعضی گازهای خروجی از سواری ها در جو و در مجاورت با بقیه آلاینده ها، نورخورشید و تحت تاثیر دمای کم هوا در فصول سرد، ذرات جدیدی تولید می کنند که اصطلاحا به آن ذرات ثانویه گفته می شود.

ذرات ثانویه، نیمه پنهان آلودگی خودروهای سواری

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: غفلت از آلاینده ثانویه ممکن است ما را در ارزیابی نقش خودروهای سواری در تولید آلودگی هوا دچار اشتباه کند. ضمن اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، در تخمین های منبع شناسی در کشورهای متفاوت در شرایط دمای پایین، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ذرات معلق (pm۲.۵) شهرها از نوع ذرات ثانویه است بنابراین منطقی این است که سواری های بنزین سوز را در تولید آلودگی به خاص در فصول سرد سال دست کم نگیریم.

احترام در آخر با بیان اینکه کیفیت بنزین و سامانه بعد پالایش( کاتالیست و ..) و عمر ماشین در کنار دمای هوا و شرایط هوا از عوامل مهم تولید این ذرات ثانویه هستند گفت: خودروهای گازسوز به مراتب نقش کمتری در تولید این ذرات ثانویه دارند و به عنوان یک راهکار می توانند در کلانشهرها مورد توجه قرار گیرند.

یک عضو هیئت علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی نسبت به نقش پررنگ سواری‌ها در تولید آلاینده ثانویه هشدار داد و گفت: در تخمین‌های منبع‌شناسی در کشورها

به گزارش ایسنا، روز گذشته مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی شرکت حفاظت محیط زیست – که همزمان با شروع هفته هوای پاک اظهار کرد: در حال حاضر ذرات معلق مهمترین مسئله در آلودگی هوای شهرها به خاص پایتخت کشور عزیزمان ایران هست. مقدار ذرات معلق در پایتخت کشور عزیزمان ایران ۳۲ میکروگرم در متر مکعب است این در حالیست که استاندارد جهانی ۱۰ میکروگرم در متر مکعب هست. بنابراین ذرات معلق پایتخت کشور عزیزمان ایران سه برابر حد استاندارد جهانی است.

ذرات ثانویه، نیمه پنهان آلودگی خودروهای سواری

واژه های کلیدی: سواری | منابع | آلودگی | آلاینده | آلودگی هوا | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz